فرش آرمان

فرش ماشینی کاشان

فرش آرمان

فرش ماشینی کاشان

شستشوی فرش

اغلب هنگام خانه تکانی نیاز به شستشوی فرش نیز می باشد. شستشوی فرش به روش خانگی کار بشیار سختی است چرا که معمولا وزن فرش سنگین است و در ضمن باید در نظر گرفت که هنگام شستش ، فرش رنگ ندهد و قسمت های روشن فرش تیره نشود. برای بررسی رنگ دهی فرش حوله سفید رنگی را کاملا خیس می کنیم و به فرش می کشیم اگر حوله رنگی شد فرش را به هیچ وجه در خانه نمی شوییم.

هیشه قبل از شستشو فرش را باید غبار گیری کنیم. بهترین روش غبار گیری در خانه جارو کردن فرش می باشد. جارو زدن بوسیله جارو دستی بهترین روش است(جارو های رشتی و مشابه آن). استفاده از این نوع جارو ها با وجود اینکه خسته کننده می باشد و زمان زیاد تری می گیرد اما برای دوام فرش، بیشتر سفارش می شود. ججارو های برقی که حالت مکنده دارند نیز برای غبار گیری کاربرد دارند.

البته راه دیگری هم برای غبار گیری هست و آن ضربه زدن به فرش می باشد. بدین شکل که فرش را در جایی پاویزان می کنیم و وبی را به آرامی به پشت فرش می زنیم تا غبار آن گرفته شود.

نکته: باید در نظر داشت که در هنگام استفاده از جارو برقی فاصله فرش تا نوک مکنده جارو به صورتی باشد که ذرات معلق در هوا توسط جارو گرفته شود و دوباره روی فرش قرار نگیرد.

بعد از غبار گیری نوبت لکه گیری فرش می رسد. لکه های فرش را کاملا با روش هایی که به صورت مفصل در مقالات این سایت گفته شده تمیز می کنیم.

لکه های فرش را که تمیز کردیم به شستشوی فرش می رسیم. هدف از شستشوی فرش زدودن هر نوع آلودگی از فرش و آسیب نرساندن به فرش و در آخر تمیز نمودن فرش به طور کلی می باشد.

ابتدا فرش را به صورت کامل خیس می کنیم.( می توانیم اگر برایمان مقدور است فرش را درنهر آبی روان به خوبی خیس کنیم) سپس محلولی از شامپوی مخصوص فرش و آب تهیه می کنیم فرش را روی سطح صاف پهن می کنیم روی فرش را محلول می پاشیم با برس مخصوص به فرش می کشیم تا محلول کاملا در تمام قسمت فرش پخش شود. (طریقه کشیدن برس به فرش بدین صورت است که حتما برس باید در جهت بالا و پائین فرش حرکت داده شود و نباید مالش برس به صورت سخت و خشن باشد چرا که به تار و پود فرش آسیب می رساند)

بعد از برس کشیدن روی فرش را کاملا آب گیری می کنیم تا محلول شستشو کاملا از فرش خارج شود. بعد برای خشک شدن فرش بهتر است آنرا در داربست های مخصوص پهن نماییم تا جریان هوا به پشت فرش هم بخورد. به طور کلی باید برای خشک کردن فرش آنرا طوری قرار دهیم تا رطوبت فرش زودتر از بین برود.

در نظر داشته باشیم برای خشک کردن فرش به هیچ وجه آنرا آویزان نکنیم و روی چمن نیندازیم و البته تا فرش کاملا خشک نشده آنرا تا نکنیم و در محل اصلی خود پهن نکنیم چرا که تار و پود فرش بر اثر رطوبت باقی مانده در فرش پوسیده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.