فرش آرمان

فرش ماشینی کاشان

فرش آرمان

فرش ماشینی کاشان

تولید فرش ماشینی

تولید فرش ماشینی در ایران از سال 1350 به این طرف آغاز شده و بیشتر دستگاههایی که از کشور آلمان و بلژیک وارد ایران می شد به بافت می رسید. در حال حاضر هم دستگاههای واندویل بلژیک و شونهر آلمان و تکسیما در ایران بریا تولید فرش ماشینی استفاده می شود و جالب اینکه این کشور ها با اینکه خودشان این دستگاهها را تولید م یکنند اما در تولید فرش قوی نیستند و این ایران است که در تولید فرش ماشینی حرف اول را می زند.

در ابتدای دهه 50 در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان اولین فرش ماشینی در ایران تولید شد. این تولید با ماشین های مخمل بافی ژاکارد انجام می شد و الیافی که استفاده می شد الیاف مصنوعی براق بود که پرز کوتاه داشت و کم وزن بود. البته همان زمان از بلژیک نیز فرش هایی مشابه وارد ایران می شد و ما ایرانی ها اینگونه با فرش ماشینی آشنا شدیم.

تولید فرش ماشینی

تولید فرش ماشینی

وقتی ایرانیان از فرش ماشینی استقبال کردند گروهی از سرمایه داران در تلاش برای تولید بیشتر در این زمینه بودند. خاندان لاجوری از سرمایه داران بنام و کارخانه داران خوشنام ایران بودند که شرکت فرش راوند را تأسیس کردند و به تولید فرش راوند پرداختند.

از سال 57 تعدادی از متخصصان با ماشین های مربوط به آن زمان از قبیل وندویل ALB61 و AL1 و TEXTIMA شروع به تولید فرش ماشینی نمودند اما تحول اساسی تولید فرش ماشینی از سال 65 آغاز شد و هم اکنون بیش از 1700 واحد بزرگ و کوچک در ایران به تولید فرش می پردازد و رقابت تنگاتنگی دارند.

دستگاههای واندویل و شونهر و تکسیما دستگاههایی هستند که فرش تولید می کنند و این فرش ها از الیاف BCF و اکرولیک و پلی استر که همان ابریشم مصنوعی نامیده می شود بافت می شوند. بهترین نوع الیاف اکرولیک است. در بعضی فرش ها 100% اکرولیک استفاده می شود اما در بعضی دیگر هم از اکرولیک و هم از BCF کمک می گیرند. فرش هایی که با پلی استر بافته می شوند پرز دهی ندارند اما پلی استر متأسفانه برای پوست زیاد مناسب نیست.

تولید کننده های فرش ماشینی تقریبا در تمام شهر های ایران به تولید م یپردازند اما بیشترین شرکت های فرش در کاشان و سپس رد آران و بیدگل مشغول به کار هستند از این رو این دو شهر که در کنار هم قرار گرفته اند به پایتخت فرش ماشینی ایران شهرت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.