فرش آرمان

فرش ماشینی کاشان

فرش آرمان

فرش ماشینی کاشان

پرز فرش ماشینی

تولید کنندگان فرش آرمان همیشه در تلاشند در جهت جلب رضایت مشتریان، فرشی با کیفیت تولید کنند و یکی از مشکلات فرش ماشینی که همیشه مورد نظر بوده رویه رویه بودن یا همان پرز دهی فرش ماشینی می باشد. به همین منظور تولید کنندگان فرش آرمان به نکاتی توجه می کنند که باعث بهبود بخشیدن به این مشکل می باشد.

نکاتی از قبیل استفاده کردن از بهترین الیاف چه از نظر طول و چه از نظر ظرافت، استفاده نکردن از الیاف ضایعاتی(استفاده کردن از الیاف ضایعاتی باعث می شود نخ بدست آمده استحکام لازم را نداشته باشد و پرز فرش بیش از حد باشد).

اگر در زمان آماده سازی الیاف از مقدار آب و روغن به صورت بهینه استفاده شود نخ بدست آمده از کیفیت بالاتری برخوردار است، البته باید در تنظیمات دستگاههای سالن ریسندگی نیز دقت کافی داشت چرا که تاب نخ در حین ریسندگی بسیار حائض اهمیت است. هیت ست کردن نخ یا همان تثبیت حرارتی و استفاده از آهار و نیز روند تکمیل فرش از مواردی است که تولید کنندگان باید به آنها اهمیت فراوانی دهند تا بتوانند فرش با کیفیت و با پرز دهی کمتری را به دست مشتری برسانند.

البته پرز دهی فرش ماشینی امری عادی و اجتناب ناپذیر است اما رعایت نکاتی باعث کمتر شدن پرز دهی فرش و بالارفتن کیفیت آن می شود.

الیافی هستند که در سطح بافت، بالا تر از زمینه قرار میگیرند و توسط بافت و فرایند آهار گرفته نمی شوند و البته الیافی هستند که در اثر پاخوردن از خاب فرش بیرون می آیند و روی فرش قرار میگیرند و بعنوان پرز فرش محسوب می شوند این عیوب به طور کامل از بین نمی رود اما بعد از مدتی که فرش پا خورد پرز دهی متوقف می شود.

مدت زمانی که پرز دهی فرش ماشینی ایجاد می شود تا از بین برود به نکاتی بستگی دارد از قبیل :

۱- پوشش نخ که برای اصطکاک داخلی نخ انجام می شود .

۲-اینکه الیاف کوتاه چند درصد باشد.

۳- استحکام الیاف چقدر باشد و مقدار آسیب پذیری آن به چه میزان باشد.

۴- الیاف در قسمت سفیدگری و رنگرزی و ریسندگی به چه میزان استحکام خود را از دست داده باشد.

۵- سیستم ریسندگی نخ در تولید نوع نخ بسیار موثر است از این رو نوع نخ نیز بسته به میزان استحکام متغیر می باشد و این تغییرات در مدت زمان پرزدهی فرش تاثیر می گذارد.

۶- چگونگی نوع بافت یا همان اتصال ریشه به پود که همان خواب فرش محسوب می شود در زمان پرز دهی موثر است.

چرا که هرچه تراکم فرش بیشتر ضخامت نخ کمتر و آهار مصرفی بهتر باشد هم پرزدهی و هم مدت زمان پرزدهی کمتر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.